bettskena%20torgkliniken%20tandvård%20Ta

Bettskenor

En individuellt anpassad bettskena är en effektiv behandling om du gnisslar eller pressar tänder under sömnen. Om du gnisslar eller pressar tänder under sömnen märker du oftast inte av det. Bettskenan fungerar som ett skydd mot slitage av tänder och tandlagningar.

I en del fall kan bettskenan behöva kompletteras med rörelseträning för käkmusklerna samt bettslipning. Hos patienter som dessutom förlorat och skadat sina tänder behövs nya ersättningar för att uppnå en jämn sammanbitning  och en normal betthöjd.

Vanliga orsaker till tandgnissling

​

Vanliga orsaker till gnissling eller pressning av tänder i sömnen kan vara stress, alkohol, oro och snarkningar.

Synliga skador på tänderna upptäcks i samband med tandundersökning och då kan man se nötta, vassa tandytor samt taggiga tandkanter. Hos vissa patienter sker nötningen långsamt och hos en del går det mycket snabbt.

Symptom på tandgnissling

​

Förutom synliga skador på tänderna, som orsakas av tandgnissling eller pressning är det vanligt med följande symptom:

• Ömma och värkande tänder

• Svårigheter att gapa stort

• Käkledsknäppningar vid gapning och stängning av munnen

• Morgonhuvudvärk

• Ont i käkmusklerna på ena eller båda sidorna

• Tandsprickor, som orsakar ilningar och i svårare fall värk och ömhet

​

Hur går behandlingen till?

​

Att tillverka en hård bettskena i plast tar normalt två besök och tillverkas av ett tandtekniskt laboratorium.

Första besöket

​

Tandläkaren tar ett avtryck av båda käkarna och ett bettindex för att avgöra patientens sammanbitning. Dessa skickas  sedan till tandteknikern som tillverkar en individuellt anpassad bettskena i hård plast.

Andra besöket

​

Du kommer tillbaka till tandläkaren efter ca 1-2 veckor och vi provar in din nya bettskena. Vi kontrollerar skenans passform, retention och höjd. Vid behov justeras den med inslipningar.

Vi går igenom hur du ska använda bettskenan, hur du ska hålla den rent och annat som är bra att känna till. Du får ett skriftligt instruktionsblad, en förvaringsask och påse att förvara skenan i.